Test of Blue-Cast: compatible and castable resin


#124

Thank you very much:slight_smile:


#125

[quote=“katkramer, post:121, topic:10257”]
Is it the only ring in the flask? Are you using perforated flasks or solid? What size? Vacuum casting or centrifugal? (My experience is more with vacuum…)

Kat
Yes only ring in flask, Perforated 2.5 x 4 inch I think, . Vacuum cast with nitrogen hydrogen mix. Using a memco electrovac 7000.= machine.

I think I held at 3 hours at 1350°F. I had talked with Ransom & Randolph while troubleshooting my Plasticast castings, and they told me that Plasticast breaks down at 1450°F (787°C), so they recommended lowering the temperature back to 1350°F (732°C). I had perfect casts after that with none of the problems you showed in the photos, but I did have those same problems previously.

I held at 1400 for 2.5 hours, the ranson randolph rep is supposed to be the area this week and is going to troubleshoot with me. I will let you know of that happens and what he says, Will try the 1350 for 3 hours to see if that makes a difference

**thanks for your input **
art


#126

Hi arthur,

on very solid models with lot of low/high relief we suggest to leave flask resting overnight and reduce water/powder up to 36/100. We are having perfetc castings using Plasitcast and Optima Prestige with standard burnout shedule.

Anyway we are working in order to solve this issue with new BlueCast release.


#127

Hi all,

We’re very interested in trying out the bluecast resin for some of our pieces. There some things we really like about the castable v2 resin but we found some real showstoppers like pieces cracking and supports bending on our larger pieces. Has anyone tried to make larger pieces using the bluecast resin, like small statuettes (12-20 cm).

Thanks for any feedback,

e1


#128


#129

When i used the lower water to powder ratio, i had issues with plasticast, It became hard to manage and lumpy. Went back to 40 tp 100 and it pours and vacuumed much better for me. Still having issues with piting. Have tried multipled burnout schedules with no luck… getting very frustrated at this point

art


#130

Anyway we are working in order to solve this issue with new BlueCast release.

Are you also addressing the shrinkage issue?


#131

which setting can we use except Castable v02 & Grey v02 for blue-cast?

We have error in Z-axis. is it related to Print setting or not?!

I have tried blue-cast with 25 micron Grey v02,Castable v02 Grey v03 & Clear v02 settings.


#132

Yes we are, we have release candidate under test.


#133

On Z I think problem is not related to resin or profile…


#134

Hi Arthur, if you respected all instructions for plasticast including correct timings, I guess only possible problems is furnace temperature. We have a very positive feedback on fast/normal burnout with plasticast. Do you a way to double check furnace temperature?


#135

Hello,
Has anyone tried casting platinum with Blue-Cast? I see one person mentioned it earlier but didn’t say what the results were.
Thank you!


#136

so what is the real problem?!


#137

hallo frank , ich bin auch von Österreich , könnte ich dich einmal anrufen , wie ich sehe bist du hier schon ein paar schritte weiter als ich , lg Harald


#138

Hallo Harald. Ich habe oben meinen workflow genau beschrieben und mehr ists wirklich nicht! Hat sich seit damals nichts geändert. Nur ich benutze Waxit von Degudent anstatt Teflon spray! Ofen Aufheizen auf 850. Plasticast Gipsmasse 2 Std trocknen lassen. Gips rein. 2 std stehen lassen. Abkühlen, 1 Std warten, gießen! Wie bei Wachs! GG und WG geht 1a. Silber gieße ich nicht daher auch keine Erfahrungswerte. Auch mit BG und eigenen Legierungen experimentiere ich nicht. Nehme ausschlielich Legierungen von der Ögussa mit einer Messerspitze Borax. Gegossen wird in einer Vakuumanlage durch die Flamme! Und mehr ists wirklich nicht! Wichtig ist lediglich, dass alle Werte Stimmen. AKA Ofen Temp kalibriert ist, Waage zum messen des Gipses und des Wassers und das, zumindest bei Plasticast, dass Mischverhälltnis bei 38:100 ist, wenn du vakuum Gußmaschienen benutzt! Sollte es nicht hinhauen melde Dich bei mir!
LG


#139

danke , ich habe auch schon so viele test gemacht , bei deiner schnellkurve hatte ich letztens das Problem gehabt das es mir beim reingeben den gips gesprengt hat.
was bei diesen resin besser als beim castable von formlabs ist. es gibt nicht diese kleinen nester von löcher ,
hab diesbezüglich auch so viel getestet uv lampenofen (teuer und billig), ab und zu geht es perfekt danach völlig zum schmeißen.
auch die grade von 780 grad zu 850 ist wichtig , ist einfach ein besseres ausbrennergebnis. genauso das umdrehen der Küvette so das die asche nach oben abziehen kann, hast du villeicht auch schon problemstellen gehabt , liegt das villeicht an zu wenige Supports beim aufwachsen , (zu wenig zug für die asche )
das einzige was ich nicht wegbekomme ist die grobe Oberfläche , ich hab aber bis jetzt noch kein waxit probiert, da mir 3d Garage gesagt hat dies ist nicht notwendig. hab auch schon normales spritzwachs auf den selben baum gegeben kommt perfekt.
hast du auch schon mal die lange kurve probiert , ich schon , Ergebnis das gleiche Resultat nur ich war mal hat sicher wegen gips explodieren .
sonst nehm ich alles identisch wie du , hab auch hochwertige Maschinen .
mfg


#140

Gersprengte Einbettmasse hatte ich noch nie. Nur einmal einen Haarriss, da habe ich aber wirklich fast 1/2kg gegossen damals. Kurve habe ich garkeine ebenso 0 UV curing.Ich trockne lediglich das Wax 3 mal / Waschtank manuell und lasse es dann 1/2 std ruhen, bevor ich es aufwachse und einbette. Einschalten, direkt auf 850 rauf, reinstellen. Während er einheizt, härtet die Einbettmasse. Und soweit ich weiss geht das nur mit Plasticast oder bei Einbettmassen für den Dentalbereich.

Ich stimme Dir zu. Bei Wachs ist die Oberfläche besser, aber ich denke das wird mit diesem Drucker nicht besser gehen. Wachsgleiche ergebnisse habe ich bisher nichtmal bei DWS Systemen gesehen, nur bei Soldiscape Geräten, was definitiv mein nächstes Gerät wird, wenn ich mir mal 50000 angespaart habe!

Einen Tipp den mir Gatto gegeben hat. Am besten eiskaltes Wasser nehmen. 15 grad ist ideal. Ich bin im Keller und das Wasser ist 15 Grad. Hat um einiges geholfen. Wenn ich wirklich maximale Details will, lasse ich die Küvette über nacht stehen und befeuchte am Morgen den Eingussbereich mit ein wenig Wasser! Füge mich bei FB hinzu. Wir können uns gerne jederzeit austauschen! Lerne immer gerne dazu!

FB: https://www.facebook.com/frankjewelry/

PS anbei ein Bild von letzen Guß: 14kt H8 WG:


#141

I do not have a way to check furnace temp. I can tell you I have a Paragon programmable oven. It works perfectly for wax burnout so i don’t think that temperature is the issue. Been playing with water to investment ratios and also with burnout. I used the bluecast recommended long burnout last time. Better results but still not perfect. Still have a little pitting near the top of the rings and fine detail areas. Looks to me like there is a slight little bit of residuaul ash getting pushed o the bottom of the flask when the metal flows into the flask.

If I had to grade the castings, I wold say I am at 95% success. So far I have been able to laser repair any issues, but i will not stop trying until i get to 100% success like i have with carving wax…

Thanks for your help
art


#142

What if you take an empty cartridge from formlab but you do your filing of the tank manually with blue cast …
that way you get the wiper and the heating working with formlab v3 seting and not open mode.


#143

Hi Arthur,
Paragon furnaces are quite good, but pay attention because some model they have 2 sides heating, others more. Please specify model http://www.paragonweb.com/Wax_Burnout_Furnaces.cfm

If you cast properly wax, does not means necessary everything is ok for resins, they have 2 differents behavior and basically wax patterns have little to no influence on investment and ash residual is almost none.

According to little info I have on your process, my suggestion is to increase last burnout temperature* and put spacers under flask in order to have patterns highest as possible as position into kiln. Do not forget to start butnout with cone facing down and as water/wax is out (you will see water only if you use fast burnout) turn cone up to allow fumes to pproperly exit.

Regards,

*Own tests demonstrated that investments gypsum based they withstand up to 900 Celsius, we regullary cast with last burnout phase at 850 to eliminate almost all ashes